neea.se

måndag, november 13, 2006

En ny Bloggvän!

Som jag har skrivit tidigare så kommer vi att utöka bloggskaran med en nyfunnen modevän från Stockholm. Megan Lundbäck som driver eventet We Danced To The Wrong Song kommer framöver att skriva ett par blogginlägg hos oss varje månad. Megan är en 21-årig driven modetjej med många drömmar och visioner, eller som hon själv säger – Jag kallar det hellre mål än visioner. För att lära känna Megan lite bättre så ringde jag henne för en liten intervju. Vad har du gått för utbildning och vad har du gjort för jobb?
På gymnasiet gick jag Rock/samhälle, jag spelade då bas. I ettan på gymnasiet var jag lite skoltrött så jag började att skriva en tidning - Skrot. Jag försökte att fixa annonsörer till tidningen och min första samarbetsparter var Din sko. De trodde på mig och mitt projekt. Jag visade egna omgjorda kläder i tidningen, som jag sedan började att sälja på kommission i olika affärer. Första sommaren sålde jag 33 kjolar som jag hade gjort själv. Efter ett tag tröttnade jag och ville istället börja anordna visningar för oetablerade designers. Detta gjorde jag första gången som ett projekt i trean på gymnasiet, jag fortsatte med detta och först förra året fick modeeventet namnet We Danced To The Wrong Song som betyder att vi går vår egen väg. Nu har jag mycket kontakter och varken kan eller vill sluta. Sista visningen medverkade 18 designers och 85 modeller. Denna visning var Frank Dandy med och nästa år hoppas jag att Gunilla Pontén kan vara med.

Vilken är din favoritdesigner och varför?
Gunilla Pontén för hon har så roliga detaljer i sina kläder. Hon gör dessutom kläder både för gamla och unga.

Vad får du din inspiration ifrån?
Drivkraften ligger i att skapa något. Jag mår bra av att hjälpa andra att synas, det är givande. Att se saker växa och bli större.

Vilka är dina sämsta respektive bästa klädköp?
Sämsta är ett par Rock and Republic jeans. Alla har det märket, dessutom sitter de konstigt och är mer fula än snygga.

Nämn ett plagg du absolut inte kan vara utan!
Min Christian Dior klänning.

Vad har du för visioner?
Jag kallar det hellre mål än visioner. Mina mål är att starta en designskola, där jag anställer vänner från Konstfack. Jag vill ha mer tid för min egen design. Jag vill även starta en tidning med inriktning mot oetablerade designers. På We Danced To The Wrong Song vill jag ha två visningar där jag kan blanda oetablerade med etablerade designers.

Varför vill du skriva för neea.se?
Dels är det en kul grej. Sedan tror jag att jag kan vara rolig och personlig. Jag har mycket kontakter och vet hur det funkar i modevärlden.

Vad kommer du att skriva om?
Nya grejer, annorlunda mässor och utställningar. Olika stilar och outfittbilder, jag kommer även att göra olika undersökningar.

Vi ser fram emot Megans blogginlägg & hälsar henne välkomen i gänget!//Agneta

Antal besök i dag: